Uitreiking Inktspotprijs 2015 in Nieuwspoort

Society Reacties uitgeschakeld voor Uitreiking Inktspotprijs 2015 in Nieuwspoort , , , , ,
Tijdens de uitreiking van de Inktspotprijs 2015 werden de twee cartoons getoond waar het om spande. Joep Bertrams won met zijn cartoon. (rechts in beeld) van die van Sigfried Woldhek.

Niels Beugeling, directeur Persmuseum met de cartoons van Sigfried Woldhek en de winnaar Joep Bertrams (rechts) ©photo Mylène Siegers

Society is een regelmatig terugkerende rubriek van schrijfster Vera de Jonckheere en mij in de krant
Den Haag Centraal. Deze editie is met nog veel meer lezenswaardigs vanaf vandaag 1 oktober te koop.

 

Uitreiking Inktspotprijs 2015 in Nieuwspoort

 Terwijl enkele deuren verder de Kamer met het ProRaildebat materiaal aan het weven was voor nieuwe politieke spotprenten, werd in Nieuwspoort op 29 september teruggekeken op het tot dusverre buitengewoon hectische jaar 2015. Ongekend navrant historisch feit is dat met de moordaanslag van 7 januari op de redactie van Charlie Hebdo nu juist tekenaars de grootste bijdrage leverden aan de gebeurtenissen, om deze vervolgens wereldwijd weer in tekeningen te vangen. De cynicus zou zeggen dat de binnenlandse politiek – hoe ogenschijnlijk heftig de emoties aan het Binnenhof ook mogen oplopen – in wezen geen tegenwicht biedt aan de buitenlandse ‘concurrentie’ met zijn turbulente ontwikkelingen. Bootvluchtelingen, Oekraïne, Griekse crisis: allemaal zaken waarbij het Nederlandse zorgstelsel verbleekt.

Buitenland
Het verwonderde Niels Beugeling, directeur van het Persmuseum, dan ook niet dat de oogst van 131 tekeningen, ingezonden door 31 politiek tekenaars zich vooral rond deze vanuit het buitenland aangeleverde thema’s bewoog. Eervolle vermeldingen gingen naar Bas van der Schot, Tom Janssen en Jos Collignon. Uit de briljante top drie van Siegfried Woldhek’s ‘Poetin’, Tom Janssen’s ‘Zie ginds komt…’ en Joep Bertrams’ ‘Onsterfelijk’ werd de laatstgenoemde als winnaar gekozen. De uitgestoken tong naar het zwaard tekende Bertrams direct op 7 januari na de aanslag: “Uit betrokkenheid.” De jury vond het getuigen van magistraal vakmanschap.

Marnix Rueb
De dood van Peter Pontiac (15 januari 2015) werd gememoreerd; een van zijn allerlaatste tekeningen – over Charlie Hebdo – is opgenomen in de hommage. Bij een groot Haags én nationaal gemis werd vanzelfsprekend eveneens stilgestaan. Nu bijna een jaar geleden verruilde ons aller Marnix Rueb het Haagse voor het boven-Haagse en zijn onconventionele stripheld Haagse Harry moet zonder vader verder. Gelukkig bevindt het nagelaten materiaal zich in de zorgzame en ervaren handen van broer Robert Jan Rueb. Hij kondigde met gepaste trots de toekomstige herrijzenis van Haagse Harry aan. Vanaf medio januari 2016 zal de Grote Marktstraat hem dankzij Struktuur 68 in tweeënhalve markante meters hoog, 3000 kilo ontilbaar zwaar, liefdevol eren. Rueb is nog constant bezig met zijn broer en diens alter ego: “Daarin zit, denk ik, meteen mijn rouwverwerking.”

Peter van Straaten
Juryvoorzitter Inktspotprijs 2015 Coen Verbraak smaakte daarna het genoegen om de 80-jarige Peter van Straaten te mogen interviewen. Hij zorgde dit jaar voor een andersoortig gemis. Na vijftig jaar politiek in tekeningen te hebben gevangen en 21 jaar deelname aan en vier keer winnaar van Inktspot, doet hij niet meer mee. De Nederlandse politiek – Van Straaten: “dorpspolitiek” – moet het zonder zijn weldadige humor stellen. “Naarmate ik ouder word, is het steeds moeilijker werken. Ik durf niet meer, er kan van alles misgaan.” Een angst die hij vroeger absoluut niet kende, vertelde hij later in een onderonsje. In zijn hoogtijdagen – “ik was waanzinnig ambitieus” als cartoonist en schrijver van onder meer Vader & Zoon, Agnes, Het Dagelijks Leven, de Politieke Prent in Vrij Nederland en erotisch werk – verschalkte hij menig oestertje bij Saur met een goed daarop aansluitende Sancerre. Ook streek hij graag neer bij de Posthoorn. “Een verademing, de rust daar. Geen muziek, je hoorde er alleen het getinkel van de glazen.” Hij blijft Den Haag trouw, hij verheugde zich al op de overnachting in Corona aan het mooie Buitenhof.

Tijdens het diner werd eens te meer duidelijk wat een aardige jongens – helaas weinig vrouwelijke politieke tekenaars – er schuilgaan achter soms razend scherpe tekeningen. Ze gunnen elkaar louter goeds. Des te droeviger, die ellendige 7e januari.

De jaarlijkse overzichtsexpositie Politiek in Prent is met alle 131 tekeningen tot 1 november te zien in de Centrale Bibliotheek aan het Spui.

 

Vera de Jonckheere